Pagina's

woensdag, oktober 18, 2006

Animanie

Net als vorig jaar ben ik nu bezig met een klus voor Het Woeste Woud en de KRO om prentenboeken om te toveren tot filmpjes. Als prentenboeken-fan is dat natuurlijk een heerlijke klus. En ik heb veel plezier in het animeren met 'bones' in Anime Studio.
Je knipt alles uit elkaar, zet er 'bones' in, zet alles weer op de goede plek, en bewegen maar! De tekeningen worden net marionetten, dus het animeren ervan is een feest. Kijk, hier kijk ik ongeveer de hele dag tegenaan:



Maar tegelijk zijn er veel dingen waar ik echt gek van wordt. Uiteindelijk gaat alles naar 'After Effects', om het in een soort kijkdoos te zetten, en er wat effecten overheen te gooien. En dat programma.... zucht. Tis echt geweldig qua mogelijkheden, maar SLOOOOOOOM! We werken met enorme bestanden, en zodra je ook maar iets wil verplaatsen gaat de computer als een gek staan ratelen. Wachten wachten wachten.... en dan: oeps, iets te ver... Undo... nog een keer.... etceteraaaa etceteraaaaaaaaa.... Bovendien gaan bestanden groter dan 3000 pixels raar doen, zoals verdwijnende frames, gekke vormen maken enzo... en dat zie je pas als je alles al 3 uur hebt staan renderen. Dus we zijn nog niet eens halverwege de opdrachten, en nu wil ik dat apparaat al uit het raam donderen zo af en toe. Aaaargh!

Geen opmerkingen: