Pagina's

dinsdag, juli 25, 2006

Asiel


Je hoort het weer deze zomer: de asiels zitten overvol.
Toen mijn vorige kat doodging heb ik regelmatig bij Dierenasiel Leiden gekeken, en ben een aantal keren langsgeweest. Zo hartverscheurend is dat! Al die katten (en honden) die je aankijken, zich van hun beste kant laten zien, en voortdurend om je aandacht roepen... Liefst wil je ze allemaal wel meenemen. Uiteindelijk heb ik voor twee zusjes gekozen. Ze waren samen binnengebracht met kittens van de ene zus. Volgens degene die ze daar gebracht had liepen ze los rond, en toen toch weer niet, waren ze van hun maar ging niet meer... verschillende verhalen dus. Dan ga je je toch afvragen waarom die mensen zo'n stel katten nou echt wegbrengt. Zeker in de zomer is het afschuwelijk hoe makkelijk mensen soms met een smoesje zich even van zo'n kat af maken door te zeggen dat het allergie is, of verhuizing of weet ik wat. Tuurlijk zijn er ook echte oprechte gevallen, maar af en toe vraag je je toch af of het niet gewoon tegenviel toen 'Poekie' wat groter werd, of als je met vakantie gaat... De zussen die sinds mei bij mij wonen ga ik echt niet zomaar weer weg doen! Tis natuurlijk wel even wennen hoor. Ik was zo gewend en verliefd om mijn vorige kat, die al 7 jaar onafscheidelijk bij mij hoorde.... dan is zo'n nieuw duo toch anders. Maar we beginnen al steeds meer aan elkaar te wennen. Ik mis het geknuffel met mijn vorige kat wel. Deze zijn niet zo klef. Wel heel aanhalig, maar niet op schoot. Wel bij je in de buurt zitten hoor, de hele dag lopen ze me al achterna. Maar oppakken vinden ze niet zo fijn. Ze laten het toe als een verplicht nummer. Daarom twijfel ik eerlijk gezegd heeeel soms wel eens of een andere kat niet nóg leuker zou zijn geweest. Maar dan voel ik me meteen schuldig. Heb ze niet voor niks gekozen! Het leuke van deze twee is wel dat ze helemaal niet bang zijn. Ze glippen weleens de straat op, wat ik zelf eerst niet durfde toe te laten, maar het blijkt dat ze helemaal niet in paniek raken. Ze snuffelen gewoon rustig wat rond. En toch, als je al die lieve snoetjes in het asiel ziet zitten, zou je er zo nog een paar bij nemen. Maar dan moet ik eerst een groter huis.

Geen opmerkingen: