Pagina's

woensdag, juli 26, 2006

Hallucinaties

Als ik niet wist waardoor het kwam zou ik denken dat ik gek werd! Heb sinds een paar maanden weer preventieve medicijnen tegen de migraine met, volgens de bijsluiter, als bijwerking "gezichtsbedrog". Overdag heb ik daar bijna geen last van, behalve dat ik soms denk dat ik ergens een dier zie dat dan een vlek blijkt te zijn, of ik zie een beweging in mijn ooghoek, maar er is niks... Maar 's nachts heb ik af en toe echt hallucinaties. Zo maf: Een keer groeiden er allemaal zwarte takken vanaf de grond naast mijn bed om me heen. Het werden er steeds meer, als een soort draden groeiden ze alle 'lucht' om me heen helemaal dicht in een soort netwerk. Best beangstigend. Een grappiger waan was dat mijn bed vol tijdschriften lag.
Vaak zie ik ook de katten als ze er helemaal niet blijken te zijn. Eentje liep een keer op de muur van de slaapkamer, en een keer probeerde ik haar van het nachtkastje te jagen, maar er was helemaal geen kat! Vannacht had er eentje een flink beest gevangen en was daar op mijn kussen mee aan het spelen. Meestal ben ik echt effe bezig in mijn wanen, en na een tijdje bedenk ik me dan ineens dat een kat helemaal niet op de muur kan lopen, of dat er helemaal geen prooi op mijn kussen ligt. Gelukkig zijn het meestal niet echt beangstigende hallucinaties en moet ik een beetje om mezelf lachen als ik merk dat ik me weer iets ingebeeld heb.
Toch heeft het me wel aan het denken gezet over mensen die 'uit zichzelf' hallucineren, of mensen die bijvoorbeeld spoken zien. Ik merk nu dat je die dingen ECHT ZIET. Niks rare gedachten of weelderige fantasie, het gebeurt gewoon voor je ogen! Het komt wel door je hersenen natuurlijk, het blijft een wonderbaarlijk orgaan. Maar je zou gewoon gaan twijfelen aan wat wel en niet 'echt' is, en wat is dan echt... misschien is het allemaal wel één groot waanbeeld... In ieder geval kan geen special effect, hoe duur en realistisch ook, tippen aan wat je hersenen je allemaal voor kunnen schotelen! Ben benieuwd wat het vannacht weer wordt...

Geen opmerkingen: